Kuuntelemisen taidoista
Vaikuta korvillasi

Ehdoton kuunteleminen

Toisen ihmisen kuunteleminen on joskus vaikeaa. Usein se johtuu siitä, ettemme keskity kuuntelemiseen riittävästi vaan "kuuntelemme vastataksemme". Tällöin huomio on kiinnittynyt omiin tulkintoihin keskusteltavasta asiasta ja vuorovaikutustilanne muodostuu vuoronperäiseksi fraasien toistelemiseksi. Yhdet ja samat keskustelut voidaan käydä työyhteisöissä moneen kertaan. Niistä tulee "keskustelurituaaleja", joissa puhutaan paljon mutta sovitaan vähän. Vuorovaikutuksesta ei tällöin puutu vuoroja, vaan vaikuttamista.

Ehdoton kuunteleminen on läsnä olevaa, kiinnostunutta, intensiivistä kuuntelemista. Hyvällä kuuntelemisella keskustelut etenevät tehokkaammin ratkaisuihin asti. 

Samalla ryhmä tiivistyy, koska kuunteleminen vahvistaa työyhteisön pitävintä liimaa, keskinäistä luottamusta - toisin kuin paljo puhe, joka varsinkin asiasta tai sen realistisesta mittakaavasta lipsuessaan voi herättää yhteisössä jopa epäluottamusta.

Hyvän kuuntelijan taidot


Keskity: ole läsnä hänelle, joka puhuu

Jos mielesi harhailee siellä täällä, ilmaiset tahtomattasikin huomiosi olevan jossain aivan muualla kuin asiassa, josta puhutaan. Tällöin viestit, että ruumis on läsnä mutta mielesi ei ole. Jos olet tilanteessa, jossa et voi keskittyä, ehdota reilusti toista ajankohtaa sen käsittelyyn ja kerro, että haluat keskittyä asiaan kunnolla.

Kuuntele, mitä tarkoitetaan - älä tartu lillukanvarsiin

Ihmiset eivät aina löydä oikeita sanoja eivätkä kaikki ole ajatustensa ilmaisemisessa lennokkaita verbaaliakrobaatteja. Etsi kuuntelemastasi asiasta sen ydintä, käsiteltävää ongelmaa, sen syitä ja seurauksia sekä ratkaisumalleja, joita kuuntelemasi henkilö yrittää sanoittaa.

Auta häntä kysymyksillä asiassa eteenpäin. Jos kyseessä on johtamistilanne, jossa alaisesi etsii ratkaisua johonkin ongelmaansa, hän saattaa keksiä sen asiasta puhuessaan melkein kuin vahingossa (mikä ei ole lainkaan harvinaista).